måndag 4 augusti 2008

Sommaroväder

Regnet slår mot rutorna, det rasslar mysigt i träden och jag fullkomligt älskar det! Tycker det är så mäktigt med blåst, allra helst att vara ute i den och känna den ta tag i mig. Jag tillhör dem som inte är ett dugg ledsen att den klibbiga värmen försvunnit för ett tag, jag njuter nu när jag orkar tänka och röra mig utan att bli alldeles svettig. Att jobba i helgen var verkligen ingen höjdare, visst trivs jag, men det var så varmt! Alla blir påverkade och lättirriterade, att duscha någon blir ett helt projekt när duschrummet blir som en ångande bastu. I morse när jag skulle vakna var det inte lätt att gå upp och komma iväg till jobbet. Det är som att nu när det var lite svalare så tas all förlorad sömn igen. Katterna är precis lika utslagna. Vi sov faktiskt en stund när jag kom hem i eftermiddags också:-)

Efter jobbet var jag och lillasyster och hälsade på mellansyster i hennes nya lägenhet. Hon flyttade hemifrån igår. Jag blev så glad att hon verkar trivas, hade närapå lite ångest å hennes vägnar eftersom jag själv tyckte det var så jobbigt att flytta hemifrån. Jag har nog aldrig känt mig så ensam i hela mitt liv. Konstigt egentligen, jag som tycker om att vara själv, men den här förändringen från 5 personer i en trea till 1 i en etta... tystnaden. Egentligen har det nog mest att göra med att jag jag mådde fruktansvärt när jag flyttade, något som varken hade med lägenhet eller andra att göra. Det var nog bara så tungt alltihop, men jag förknippar det med flytten då det hände samtidigt. Jag hade glömt mycket av det, eller kanske förträngt, hur jag mådde. Nu när Hillevi flyttat så minns jag. Ångestattackerna, hopplösheten, förtvivlan. Hoppas jag aldrig hamnar där igen! Hon i sin tur verkar må gott av att bo själv och jag småler lite åt kaoset vi hade vid lunchen idag. Inte lätt att handla till en lunch då man inte vet vad som finns att tillgå. En Linnéa med låg energinivå platsar inte i netto-affären, det är bara att konstatera. Jag botaniserade där ett bra tag för att jag varken visste vad jag var sugen på eller vad som kunde tänkas vara enkelt att laga i ett ouppackat kök utan basvaror. Liten utmaning trots allt och det var tur jag tänkte på att köpa salt. Yrade runt bland hyllorna och plockade ihop och ställde tillbaks, plockade ihop och ångrade mig. Beslutsångest är ett typiskt tecken på att jag är så hungrig att jag inte kan tänka och välja. Vanligtvis älskar jag att gå på netto och handla, men då är det enbart när jag egentligen inte behöver nåt speciellt. Hittar aldrig det jag behöver, men det är fantastiskt roligt att gå runt o kolla på alla konstiga saker de har till försäljning där. Har man tur, och det har man nästan alltid där, så kan man hitta precis det man inte hade en aning om att man behövde. Dessutom är det ofta en mix av väldigt spännande människor som handlar på netto, jag trivs med att traska runt där. Kolla lite, lyssna lite, prata med nån tant med racer-rollator som handlar tyska kex i disneyburkar. Fast inte ens det är kul när man är hungrig och trött som sagt.

Nu ska jag mysa med katterna och läsa min bok. Att ta över böcker som U rensat ur sina bokhyllor är positivt för min variation av litteratur. Nu läser jag böcker som jag aldrig någonsin hade valt annars, och som jag upptäckt är riktigt bra! Jag hade egentligen velat och tänkt gå på yoga ikväll, men att cykla i den här blåsten känns inte lockande trots att jag tycker om den. Det stör mig lite för det var länge sen jag hade sån lust att gå på yoga, menmen, det får bli en annan dag. Nu får jag läsa och dricka te istället. Imorgon är det ledig dag så då blir det sovmorgon. Sedan ska jag på healing för första gången på många månader, dessutom hos en person jag aldrig träffat. Jag är förväntansfull och längtar samtidigt som jag funderar på hur jag kommer reagera denna gången.

1 kommentar:

Lisa sa...

Handla hungrig, ja. För mig tar det nästan dubbelt så lång tid då, för jag drabbas av akut beslutsångest och vet inte vad jag vill äta när jag blir för hungrig.
Mitt tips då är att skapa en lista i huvudet på vad jag behöver och sedan bara bestämma mig för vad jag ska äta och inte få ångra mig efteråt. och köpa en banan eller ngt att äta på vägen hem och medan jag lagar mat.