lördag 9 augusti 2008

Pärlor

Jag är verkligen i pysslartagen för tillfället. Vet inte vart lusten och inspirationen kom ifrån, men mina händer bara längtar efter att pärla, måla, greja... och det är underbart! Jag har saknat det något enormt, att vara sugen på att pyssla. Känner jag ingen inspiration så är det helt lönlöst att ens försöka. Nu kan jag däremot vara helt absorberad i timmar, och det är det bästa. Att vara så närvarande i det jag gör att jag glömmer allt annat, uppleva flow. Jag hade ingen kedja som passade till citrin-stenen jag köpte häromdagen, så jag fick helt enkelt göra ett halsband att sätta den i. Är faktiskt skitnöjd med resultatet(se bild), gillar att det blev så oregelbundet... det är så jag vill ha det.

Jag vaknade 12 idag, för första gången sen jag var typ 15år. Jag vaknar vanligtvis tidigt, oavsett när jag somnat, men inatt sov jag som klubbad. Vaknade inte ens av att mamma försökte ringa mig, trots att mobilen låg bredvid sängen. Antar att jag helt enkelt var både nöjd, lugn och helt utmattad. Hade en kanonkväll med syrrorna igår och somnade med ett leende på läpparna. Före utgången var vi hemma hos mamma och pappa och åt krabba, en verklig upplevelse. Jag har inte ätit krabba förut, men var helt inställd på att ge det ett ärligt försök. Till saken hör att jag i allmänhet inte är jätteförtjust skaldjur och jag har aldrig ens ätit en kräfta("på riktigt" så att säga... färdigskalade kräftstjärtar borträknat) trots att jag varit på några kräftskivor. Krabba känns ännu mer avlägset, men igår var det då premiär. Nu har jag testat det, och jag tror ärligt talat att jag hade varit lika glad åt att bara äta osten och brödet som vi hade till. Jag är definitivt ingen gourme... det är bara att konstatera... och tålamodet och pillet som krävdes för att få ut nåt alls ur skalet var bara irriterande. Kladdigt. Det är alltså lite bortkastade pengar att köpa krabba till mig. Efterrätten föll mig mer i smaken, björnbärspaj! Efter denna prövning hade vi förfest hos lillasyster och sedan tog vi oss in till stan. Vi hamnade inte där vi planerat att hamna eftersom vakten där var tjurig. Vi landade på Ariman istället och hade faktiskt riktigt trevligt! Jag har aldrig vart där på kvällen förut, men det var superkul musik och jag var ju i trevligt sällskap:-)

Trots sovmorgonen har jag gått som i en dimma idag. Mår inte dåligt, men är seg. Somliga dagar riktigt njuter jag av att vara ensam, idag är en sådan dag. Jag är en väldigt sällskaplig varelse, men jag behöver verkligen egentid. Har varit hemma och myst med katterna, bara skräpat runt. Ett litet ryck fick jag och cyklade in till stan och panduro. De hade fortfarande rea så jag fyllde på mina pärlförråd och köpte lite annat. Haha, tro det eller ej... men jag har redan börjat planera julklappar. Man får passa på när det är 70% rea och man känner sig kreativ.

Nu ska jag bara vara... vara ensam, läsa i min fängslande bok(Gudarnas Dotter). Njuta av min alldeles egna, osociala, lördagskväll:-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilket vackert halsband hjärtat! Nu fick jag nästan lust att bege mig till Panduro och köpa pysselgrejer :) Det där med ensamtid vs social tid är fascinerande tycker jag... man behöver nog båda för att fungera? Läste nyss en bok som tog upp det på ett jättespännande sätt med en kvinna som åker tåg genom USA(Jenny Diskis "Främling på tåg"). Puss och kram sötnos

ps. underbart mysigt att få kika på din fina blogg förresten!

Lisa sa...

Vad fint halsbandet var, Linnéa - och jag tyckte att jag såg en gul t-shirt också :) Ett tips från min gamla healer om du "behöver" en färg som du egentligen inte gillar: Ha den som underkläder. Då slipper du se den.
Kram!